Dzisiaj odbył się sprawdzian ósmoklasisty z języka angielskiego. Nieco inny niż ten w ubiegłym roku, z zachowaniem większego dystansu i higieny. Jednak uczniom należało się równie dobre przygotowanie mimo izolacji i pracy wyłącznie online. Dlatego też starałam się przygotować najpierw siebie, a potem swoich uczniów jak najlepiej.
Skorzystałam z wielu webinarów i szkoleń dotyczących pracy online. Jednym z nich był webinar zorganizowany przez wydawnictwo Oxford pod tytułem „Egzamin ósmoklasisty last minute”. Autor spotkania Grzegorz Fidala zaproponował wiele ciekawych rozwiązań w nauczaniu online. Były tam ciekawe sposoby nauczania środków językowych i funkcji językowych za pomocą portalu Wordwall, który umożliwia zarówno tworzenie ćwiczeń interaktywnych, jak i ćwiczeń do wydruku. Materiały interaktywne mogą być odtwarzane na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu, takim jak komputer, tablet, telefon czy tablica interaktywna.
W celu wprowadzania uczniom ćwiczeń doskonalących czytanie ze zrozumieniem prowadzący pokazał nam stronę http://www.johnsesl.com/ z niezliczonymi ćwiczeniami i quizami oraz stronę https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/text-checker/. Ta druga strona to proste, bezpłatne narzędzie online, które może pomóc ocenić, na jakim poziomie językowym jest tekst, który chcemy zaprezentować uczniom. Oxford Text Checker pokoloruje wszystkie słowa w tekście zawartym na liście słów kluczowych Oxford 5000, zgodnie z poziomem CEFR. A jeśli kliknie się w kartę „Wyniki”, można uzyskać podział liczb i wartości procentowych na każdym poziomie. Całą gamę ćwiczeń doskonalących słuchanie ze zrozumieniem można znaleźć na stronie https://listenaminute.com/, a takich nieco „lżejszych”, które młodzież lubi, a szczególnie dziewczęta, na stronie https://lyricstraining.com/. Jest to strona, na której można szkolić swoje umiejętności językowe poprzez teksty ulubionych piosenek. Można je wyszukiwać według gatunku, a potem uzupełniać je podanymi słowami lub wpisywać wycięte słowa samodzielnie. Nie wszystkie propozycje autora webinaru udało mi się zastosować na zajęciach online, jednak mam nadzieję, że ósmoklasistom z naszej szkoły powiodło się dzisiaj na sprawdzianie.