Realizując projekt "Zintegrowane nauczanie przedmiotowojęzykowe i nowoczesne technologie kluczem do sukcesu uczniów" w ramach w akcji KA1 Erasmus+, uczestniczymy w szkoleniach metodycznych w ETI Malta.
Koleżanka anglistka bierze udział kursie "TEL - Technology Enhanced Learning", a ja z Julitą Francik w kursie CLIL - Methodology and ICT Tools for Teachers with CLIL.
Za nami pierwszy, teoretyczny tydzień kursu. Poznaliśmy specyfikę zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego. Nawet dla kogoś, kto już zetknął się z teorią CLIL-a, kurs zawierał mnóstwo ciekawych treści, metod i technik nauczania, które wykorzystać można, nie tylko ucząc tą metodą. Przede wszystkim poznaliśmy zasadę 5C (content, communication, cognition, competence, community/culture), a następnie pogłębialiśmy każdą ze sfer.
Mówiąc o komunikacji, poznaliśmy pojęcia BICS (Basic Interpersonal Communication Skills) i CALP (Cognitive Academic Language Proficiency). Mówiliśmy też o skinny i fat questions. Przypomnieliśmy sobie taksonomię Bloome'a, mówiliśmy o LOTS (Lower Order Thinking Skills) i HOTS (Higher Order Thinking Skills). Podkreślaliśmy, że nauczanie metodą CLIL jest skoncentrowane na uczniu (learner-centred teaching).
Poznaliśmy nowe lub odświeżyliśmy poznane kiedyś metody: Dictogloss, Jigsaw Reading, Filling Gaps (w różnych wersjach).
Poznaliśmy różne sposoby graficznego przedstawiania treści (diagramy, schematy, wykresy, mind maps, osie czasu, tabele). Mówiliśmy o inteligencji wielorakiej. Sporo czasu poświęciliśmy też strategii
scaffoldingu – budowania rusztowania, czyli wsparcia dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie
społeczno-kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego.
Zwracano nam też uwagę, że CLIL to nie tylko uczenie przedmiotu, ale także kształcenie kulturowe. Przez cały czas odnosiliśmy te idee do wybranego wcześniej tematu, który planowaliśmy w mniejszych grupach.
Na koniec zaprezentowaliśmy plakat podsumowujący naszą pracę.
Z niecierpliwością czekam na drugi tydzień - użycie narzędzi ICT.