piątek, 2 lutego 2024

Robotyka i kodowanie - zajęcia rozwijające

Zajęcia „Robotyka i kodowanie” pomagają uczniom odkryć nową pasję, jaką jest programowanie, toteż powodem opracowania innowacji jest sięganie po treści ciekawe i bliskie uczniom, aby wspomagać ich w realizacji ciekawych projektów a tym samym rozwijać ich własne uzdolnienia 
i zainteresowania. W pierwszym semestrze w zajęciach uczestniczyło około dziesięcioro uczniów klas czwartych. Początkowo skupiłam się na kodowaniu i jego zastosowaniu w matematyce. Uczniowie rozwiązywali zadania, przy wykorzystaniu kodów literowych, obrazkowych, qr kodów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się ćwiczenia, w których należało odczytywać polecenia, ukryte teksty z qr kodów.

Kolejnym etapem była nauka poprzez zabawę z robotem VEX 123 pozyskanym dzięki projektowi "Laboratoria Przyszłości". VEX 123 to doskonałe narzędzie do rozpoczęcia przygody z programowaniem. Prosta obsługa umożliwia rozpoczęcie nauki/zabawy bez konieczności budowy i konfiguracji robota. Uczniowie mieli okazję wykazać się kreatywnością projektując trasy dla robota, a następnie programując go tak, aby dotarł do mety.

Robot VEX - film 1

Robot VEX - film2

W zajęciach z robotyki zostały wykorzystane częściowo materiały i scenariusze zajęć Superkoderów, które były realizowane w poprzednich latach szkolnych. W drugim semestrze materiały te również będą wykorzystane w bardziej zaawansowanych zadaniach. Uczniowie poznali podstawy programowania w Scratchu, stworzyli własne historyjki animowane, wykorzystali skrypty programu do wykonania prostych obliczeń matematycznych.