W kwietniu prowadziłam lekcję otwartą na temat "Świat w dwudziestoleciu międzywojennym - lekcja powtórzeniowa". Było to powtórzenie, a więc nie korzystaliśmy już z podręczników. Podczas lekcji wykorzystałam liczne aplikacje wspierające aktywizację uczniów, chociaż przy niektórych aktywnościach były one tylko wsparciem, uczniowie pracowali w sposób tradycyjny.
Zaczęliśmy od powtórzenia umiejętności pracy z mapą, przypominając zmiany, które zaszły na mapie Europy po I wojnie światowej. Posłużyło nam do tego ćwiczenie interaktywne w serwisie LearningApps. Uczniowie wskazywali znaczniki i wybierali prawidłowe opisy.
Kolejnym etapem był turniej wzorowany na teleturnieju Vabank (Jeopardy). Tutaj skorzystałam z dwóch aplikacji. Pierwsza z nich to Random Team Generator, która po wprowadzeniu imion uczniów dzieli ich na określoną przez nauczyciela liczbę grup.
Sam turniej został przygotowany w aplikacji Flipity Quiz Show. Przedstawiciele drużyn wybierali dziedzinę i stopień trudności, a aplikacja zliczała punkty za poprawne odpowiedzi. Wykorzystane pytania "znikały" z planszy.
W trakcie odpowiadania na pytania miałam możliwość uzupełnić wypowiedzi, niektóre pytania zawierały ilustracje, co było okazją do lepszego zapamiętania niektórych treści przez wzrokowców. Jeśli zawodnik nie znał odpowiedzi, to pytanie przejmowała jego drużyna. Ten rodzaj powtórzenia bardzo angażował uczniów i utrzymywał ich uwagę. Uczniowie lubią rywalizację, a trudniejsze pytania były okazją do współpracy.
Na koniec uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę przy pomocy quizu w aplikacji Quizizz. Uczniowie pracowali na własnych urządzeniach mobilnych. Na monitorze interaktywnym na bieżąco wyświetlał się ranking, co także mocno mobilizowało uczniów. W ogólnej punktacji liczyły się zarówno poprawność odpowiedzi, jak i czas ich udzielania.
Quiz w tej aplikacji nie tylko daje uczniowi natychmiastową informację zwrotną, ale także nauczyciel dzięki raportowi może przeanalizować, które pytania sprawiły największą trudność.
Połączenie cyfrowych i analogowych metod spowodowało, że uczniowie nie nudzili się i wszyscy byli zaangażowani. Nawet bardziej nieśmiali na co dzień uczniowie mieli okazję wykazać się wiedzą.