wtorek, 5 marca 2024

Lekcja otwarta "Zagrajmy w koło i... prostokąt"

W ramach projektu "Aktywna tablica" dzielimy się wiedzą i doświadczeniem w gronie koleżanek ze szkoły i prowadzimy lekcje otwarte. Moje zajęcia to nie tylko efekt wspomnianego projektu, ale też szkoleń odbytych w ramach wyjazdów zagranicznych Erasmus+. Podczas pierwszego wyjazdu, ponad 7 lat temu brałam udział w kursie CLIL in Practise w Richard Language School w Bournemouth, gdzie poznałam metodę CLIL od strony praktyczniej. Kolejne szkolenie dotyczące tej metody miało miejsce w ETI Malta, był to kurs CLIL Methodology and ICT Tools for Teachers Working with CLIL, podczas którego zdobyłam szczegółowe informacje z metodyki oraz poznałam kilka przykładów zastosowania metody w pracy w szkole, a także mnóstwo aplikacji dydaktycznych. Dzięki tym kursom wdrażam elementy CLIL-a w klasach, w których uczę matematyki. W ostatnim projekcie szkoliłam się z zakresu gamifikacji i nauczania opartego na grach na Teneryfie w Europass Teacher Academy na kursie Video Games in Education: Innovative Gamification and Game-Based Learning Techniques. Poznane narzędzia i metody wzbogaciły mój warsztat pracy, przez co lekcje są atrakcyjne dla uczniów, nie ma na nich nudy i rutyny. Ponadto brałam udział w wielu szkoleniach na platformie eTwinning, gdzie zdobyłam wiele cennych umiejętności i poznałam przydatne aplikacje.

Pierwszym etapem mojej lekcji było wykorzystanie elementów metody CLIL. Uczniowie poznali słowa angielskie określające figury geometryczne słuchając piosenki „Shapes are all around you” (Piosenka), zachęcałam ich do wspólnego śpiewania, dzięki czemu mimochodem uczyli się słówek. Następnie uczniowie wykonali na smartfonie lub tablecie ćwiczenie interaktywne w postaci quizu na Wordwallu, w którym należało właściwie wybrać nazwę figury do wyświetlonego obrazka.

Ćwiczenie 1 - Wordwall


Poprzez przypisanie ćwiczenia wszystkim uczniom, nauczyciel otrzymuje informację zwrotną na temat poziomu opanowania słownictwa, czasu wykonania ćwiczenia, a uczestnicy dostają podsumowanie i wyłania się ranking odpowiedzi. Kolejne zadanie to podsumowanie wiedzy dotyczącej prostokąta, kwadratu i okręgu, w którym każdy uczeń pracuje indywidualnie, rozwiązując zadanie z quizu na platformie Quizizz. Tutaj na bieżąco uczniowie mogą śledzić swoje postępy i widoczny jest element grywalizacji, gdyż na tablicy wyświetlane są w rzeczywistym czasie wyniki. Liczy się czas, ale poprawność udzielanych odpowiedzi jest najbardziej istotna. Po rozwiązaniu całego quizu wyłania się podium. Uczniowie z najlepszymi wynikami zostają nagrodzeni odpowiednimi ocenami. Link: Quiz

Fragment rankingu:



Jako podsumowanie zostało wykonane ćwiczenie polegające na wyszukiwaniu słów w wykreślance: 

Ćwiczenie 2 - Educaplay

Aby utrwalić poznane słownictwo uczniowie otrzymali pracę domową w postaci ćwiczenia interaktywnego: Praca domowa oraz tabelkę z figurami, w której muszą zapisać obok ich nazwy.