Jak już wcześniej pisałam, w tym roku szkolnym nasza szkoła realizuje projekt Erasmus+ w ramach akcji KA2 Partnerstwo współpracy szkół. Projekt nosi tytuł „Jedlo je to, čo máme spoločné” (Jedzenie jest tym, co nas łączy) i realizujemy go wspólnie ze szkołami w Słowacji, w Czechach i w Hiszpanii. Pierwsza wizyta w ramach projektu odbyła w Szkole Podstawowej w Morawskiej Třebovie w Czechach w październiku 2019. Tym razem to nasza szkoła była gospodarzem wizyty i w dniach 4-6 lutego 2020 gościliśmy uczniów i nauczycieli z wymienionych krajów.
Podobnie jak poprzednio uczniowie zaprezentowali swoje kraje, tradycje oraz typowe potrawy związane, tym razem z zimą. Oglądając prezentacje ze Słowacji i Czech mogliśmy zaobserwować wiele podobieństw jeśli chodzi o tradycje i święta zimowe. Nieco inaczej świętują Hiszpanie, inne też spożywają potrawy w święta i o tej porze roku. Każda z nich prezentowana była przez uczniów w języku angielskim. Młodzi Słowacy i Czesi zaśpiewali krótkie kolędy w swoich językach, a Hiszpanie odegrali krótki skecz po hiszpańsku. W taki sposób uatrakcyjnili swoje wystąpienia. Siódemka uczniów z naszej szkoły z grupy realizującej innowację pedagogiczną przedstawiła (oprócz prezentacji o zimie) krótkie, przygotowane przez siebie prezentacje o polskich miastach. Dzięki pomocy rodziców mogliśmy też poczęstować naszych gości pierogami, krokietami, barszczykiem czerwonym, żurkiem z kiełbasą, makowcem, oponkami, pierniczkami i faworkami.
Wszystkie grupy zaśpiewały piosenkę o zimie na tę samą melodię, na którą śpiewali piosenkę o jesieni podczas poprzedniego spotkania. Zmienione słowa przesłała nam grupa hiszpańska już kilka tygodni wcześniej. Wszyscy byli więc przygotowani i zaśpiewaliśmy ją wspólnie przy gitarowym akompaniamencie nauczycielki z Hiszpanii. Nagranie piosenki po raz kolejny przesłane zostało do w hiszpańskiego lokalnego radia Canal Sur wraz z pozdrowieniami dzieci ze wszystkich krajów. Dwie grupy uczniów z Hiszpanii i Polski zaprezentowały znane im z realizowanego równocześnie projektu eTwinning ("Our identity - in a village, town and city") zabawne jazz chanty w języku angielskim.
W przerwach między prezentacjami nauczyciele naszej szkoły przygotowali zajęcia integrujące dla uczestników - Pani Julita Francik zajęcia origami, a Pani Aleksandra Wróż naukę tańca Belgijka i Papaya. Obu paniom, jak również Pani Ludmile Pileckiej serdecznie dziękuję za pomoc. Ostatniego dnia wizyty pierwszoklasiści przygotowani przez Panią Beatę Lizurej przedstawili Jasełka dla naszych gości. Zebrali i słusznie gromkie brawa.